Skip to main content

Bismillah!!.. Inilah Amalan Islami Saat Pindah Ke Rumah Baru Atau Rumah Yang Lama Kosong! Penting Dibaca Bagi Yang Muslim!

Pada saat pindah rumah baik itu rumah baru dibangun atau bahkan rumah yang sudah lama kosong ada baiknya kita melakukan beberapa amalan secara islami untuk kebaikan kita sekeluarga. Amalan islami ini khususnya dilakukan bagi yang beragama Islam. Bismillah!!.. Inilah Amalan Islami Saat Pindah Ke Rumah Baru Atau Rumah Yang Lama Kosong! Penting Dibaca Bagi Yang Muslim! . Kenapa Ini penting? Karena untuk mencegah hal-hal buruk yang berhubungan denbgan rumah tersebut di masa lalu dan juga agar rumah tersebut memberikan rahmat dan berkah bagi kita sebagai penghuni baru. Anda paham kan maksudnya? Hal-hal misterius, mistis dan lainnya juga termasuk didalamnya. Ada baiknya kita melakukan ruwatan atau amalan ini.


1. Lakukanlah Adzan Di dalam Rumah

Melaungkan atau mengumandangkan azan ketika pertama kali masuk rumah baru. Hal ini juga baik bagi bangunan yang telah lama ditinggalkan dan kosong lama tidak dihuni oleh sesiapa. Dalam sebuah hadis, Rasulullah s.a.w. pernah memberitahu bahawa sekiranya sesebuah bangunan (premis/rumah) itu terlalu lama dikosongkan (tanpa penghuni) ianya akan dimasuki sejenis makhluk halus (jin yg dikenali sbgai Al-'Ammar) yang suka tinggal di rumah yang tidak berpenghuni.

2. Membaca surah Al-Baqarah

Sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah r.a., Rasululuuah s.a.w. bersabda yang bermaksud; "Janganlah kamu jadikan rumahmu seperti kuburan (hanya untuk tidur), sesungguhnya syaitan akan lari dari rumah yang dibacakan Surah Al-Baqarah."

Biasanya pada umumnya pada waktu selamatan/syukuran bila masuk rumah baru kita hanya membaca Yaasiin saja. Sepatutnya dilengkapi juga dengan membaca Surah Al-Baqarah yang menjadi pilihan untuk dibaca apabila memasuki rumah baru.

Bismillah!!.. Inilah Amalan Islami Saat Pindah  Ke Rumah Baru Atau Rumah Yang Lama Kosong! Penting Dibaca Bagi Yang Muslim!
Rumah Baru
3. Perbanyak Sholat dan Membaca Al-Quran

Dalam sebuah hadis lain pula, Rasulullah s.a.w. juga mewajibkan agar kita memperbanyak sholat dan membaca Al-Quran di dalam rumah atau bangunan yang baru ditempati. Baginda Rasul bersabda yang bermaksud: "Sinarilah rumahmu dengan memperbanyakkan sholat dan membaca Al-Quran." (hadis riwayat Al-Baihaqi)

4. Baca Surah Yassin, Al-Fatihah dan Al-Ikhlas

Amalkan membaca surah Yassin setiap malam terutamanya 7 malam pertama anda menduduki rumah atau bangunan. Baca juga surah Al-Fatihah sebanyak satu kali, surah Al-Ikhlas 3 kali, shalawat atas nabi sebanyak 7 kali, ayat Kursi sekali, tetapi di ayat terakhir bacalah sebanyak 7 kali.

Bismillah!!.. Inilah Amalan Islami Saat Pindah  Ke Rumah Baru Atau Rumah Yang Lama Kosong! Penting Dibaca Bagi Yang Muslim!
Rumah kosong lama
5. Pagari Rumah Secara Islam

Perbuatan memagar rumah dengan menanam atau menggantung sesuatu di penjuru atau sudut-sudut tertentu di rumah atau bangunan yang diduduki dengan kepercayaan bahawa benda tersebut akan menjaga dan memelihara keselamatan penghuninya adalah perbuatan yang bertentangan menurut pandangan Islam. Tapi ada cara yang lebih tepat dan cocok yang diperbolehkan bila mengikut ajaran Islam. Caranya adalah dengan 'memagari rumah' dengan merenjis atau memrcikan air Yassin di sekeliling rumah. Air Yasin ini adalah air yang telah dibacakan Surat Yasin.
Baca Juga : Tanda-tanda Dan Ciri Rumah Berhantu dan Angker!!
Ikut panduan berikut :
Ambil air kemudian baca surah Al-Fatihah, ayat Kursi, 3 Surah (Al-Ikhlas, Al-Falaq dan Al-Nas). Kemudian tiup ke dalam air tersebut perlahan-lahan hingga habis nafas. Setelah itu, percikkan dan renjiskan air tersebut ke setiap penjuru rumah dengan mulai dengan penjuru yang terletak di sebelah kanan dan penjuru seterusnya, mengikut arah berlawanan jarum jam.
Baca Juga : Amityville Kisah Rumah Hantu Menyeramkan
Demikianlah cara menangkal hal-hal buruk saat pindah ke rumah yang baru atau rumah yang lama kosong. Cara amalan, ruwatan secara islami ini diperbolehkan untuk memberikan awal yang baik bagi rumah yang akan kita tempati selanjutnya dan mencegah hal-hal yang buruk yag sebelumnya ada di rumah tersebut.

Sumber : https://www.facebook.com/WeLovedIslam/
Comment Policy: Silahkan tuliskan komentar Anda yang sesuai dengan topik postingan halaman ini. Komentar yang berisi tautan tidak akan ditampilkan sebelum disetujui.